Opnå større harmoni med blid yoga

Opnå større harmoni med blid yoga

Vi kan alle have brug for en pause fra hverdagens stress og høje pres på arbejdspladsen. I visse perioder kan vi tillade os at holde ferie, hvor vi kan komme ned fra den høje klinge og få jordforbindelse og kontakt til os selv igen. Men som regel er ugens fem lange dage nok til at tage pusten fra enhver – og ofte slår weekenden ikke rigtig til.

Forebyg stress med sund og opbyggelig yoga

Mange mennesker oplever stress symptomer i hverdagen, og selv om stress i sig selv er en sund og naturlig reaktion på et højt pres, er det ikke sundt at lade stress blive en vane. Dette sker, når kroppen ikke får lov at nulstille sig og slippe af med den opslidende stress. Og når stress først har bidt sig fast, og er blevet en permanent tilstand, har den en destruktiv virkning på krop og sind. Derfor er det vigtigt, at du giver dig selv et frirum i hverdagen, hvor du arbejder med din krop og dit mentale helbred, og får genskabt forbindelsen mellem din psyke og din krop. Og til dette formål er yoga helt perfekt.

Hvordan kan yoga hjælpe imod stress?

Først og fremmeste skal du være opmærksom på, at der findes flere forskellige typer yoga – og ikke alle egner sig lige godt til dig, som er i farezonen for at udvikle stress. Som nybegynder bør du vælge den grundlæggende yoga form, Hatha Yoga, hvor du lærer de forskellige stillinger (asanas) og serier, som udgør yogaens basis. Hatha Yoga lærer dig også at bruge dit åndedræt aktivt, og at udføre serierne i åndedrættes tempo. Vi åndedrættet skabes forbindelsen mellem kroppen og sindet. Du kan evt. supplere din Hatha Yoga praktisk med blid, restorativ Yin Yoga, hvor du kommer dybt ind i stillingerne og virkelig får arbejdet kroppen igennem.

Du kan læse mere om yoga og tilmelde dig Hatha Yoga eller Yin Yoga på joga.dk